The Big Sleep / Πάθος και αίμα (1946)
7,9/10
- Έτος κυκλοφορίας: 1946
- Είδος: φιλμ νουάρ
- Χώρα: United State
- Σκηνοθέτης: Χάουαρντ Χοκς
- Πρωταγωνιστές: Χάμφεϊ Μπόγκαρτ, Λορίν Μπακόλ, Μάρθα Βίκερς
- Διάρκεια ταινίας: 114 λεπτά
Το Πάθος και αίμα (The Big Sleep), γνωστό και ως Ο Μεγάλος Ύπνος, είναι φιλμ νουάρ παραγωγής 1946 σε σκηνοθεσία Χάουαρντ Χοκς. Η ταινία είναι κινηματογραφική μεταφορά του αστυνομικού μυθιστορήματος του Ρέιμοντ Τσάντλερ Ο μεγάλος ύπνος το οποίο διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη οι: Γουίλιαμ Φόκνερ, Λι Μπράκετ και Τζουλς Φέρθμαν. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι οι Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Λορίν Μπακόλ και Μάρθα Βίκερς.
Πλοκή: Ο ντεντέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου καλείται από τον στρατηγό Στέρνγουντ να ξεδιαλύνει μια υπόθεση εκβιασμού, στην οποία εμπλέκεται η μικρή του κόρη Κάρμεν. Μια όμορφη, αλλά και προκλητική νεαρή. Στην πορεία της έρευνας, συνδέονται όλα με περίεργο τρόπο: η εξαφάνιση του γαμπρού του στρατηγού, το πάθος της μεγαλύτερης κόρης Βίβιαν για τον τζόγο, τρεις φόνοι – κι άλλοι που ακολουθούν – ένας γκάγκστερ του σαλονιού, ναρκωτικά, έρωτας.
Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Ρέιμοντ Τσάντλερ, ένα πραγματικό κομψοτέχνημα που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα της αστυνομικής λογοτεχνίας, η ταινία μεταδίδει στο θεατή τη φινέτσα και τον γοητευτικό χαρακτήρα του ιδιωτικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου. Ο Τσάντλερ γράφει το Ο Μεγάλος Ύπνος το 1939. Με τη γραφή και το στιλ του πάει το αστυνομικό μυθιστόρημα ένα βήμα παρακάτω.
Ο Μάρλοου, ο κεντρικός ήρωας του, μοιάζει να οδηγεί την εξέλιξη της ιστορίας με τη δική του «φωνή». Ξεπερνάει το στοιχείο της hard boiled λογοτεχνίας και ενώ δείχνει σκληρός, είναι φιλοσοφημένος, κυνικός, έτοιμος να πυροβολήσει και να κερδίσει με την ευστροφία του. Πολυδιάστατος και, ταυτόχρονα, φλεγματικός.
Ο Χαουαρντ Χοκς σκηνοθετεί το 1946 τον Μεγάλο Ύπνο με μετριοπάθεια, έτσι όπως θα ταίριαζε στο έργο του Τσάντλερ. Νουάρ, ναι, αλλά όχι πολύ σκοτεινό, κυνηγητό, φόνοι και εγκλήματα, ναι, αλλά με τη χιουμοριστική ατάκα για «αλεξίσφαιρο». Με πρωταγωνιστές τους Χάμφρεϋ Μπόγκαρτ (Μάρλοου) και Λορίν Μπακόλ (Βίβιαν), ένα ζευγάρι που έγραψε τη δική του ιστορία στο Χόλιγουντ, η ταινία αποκτά την αινιγματική ιδιαιτερότητα της ιστορίας που αφηγείται.
Το βλέμμα του Μπόγκαρτ και η βαθιά φωνή της Μπακόλ αρκούν. Το σενάριο, που υπογράφει ο λογοτέχνης Ουίλιαμ Φώκνερ – λέγεται ότι έφυγε από το Χόλιγουντ για να το ολοκληρώσει στον Μισισιπή – οδηγεί τον θεατή σε παράλληλη πορεία με τον Μάρλοου, καθώς, ακολουθώντας την αισθητική του βιβλίου, είναι ελλειπτικό, πολλά δεν εξηγούνται, αλλά υπονοούνται, και ζούμε το μυστήριο μαζί με τον ντεντέκτιβ ως το τελευταίο λεπτό. Γι’ αυτόν τον λόγο, η ταινία φημίζεται για την μπερδεμένη της πλοκή.
Η Warner Bros αποφάσισε να καθυστερήσει την πρεμιέρα της ταινίας στους κινηματογράφους, προκειμένου να προωθήσει πρώτα τις ταινίες πολεμικού περιεχομένου που είχαν γυριστεί εκείνην την περίοδο. Η εταιρία φοβόταν ότι το κοινό δε θα ενδιαφερόταν πια για τέτοιου είδους ταινίες εφόσον ο πόλεμος είχε φτάσει στο τέλος του. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά μπορεί να παρατηρήσει αναφορές σχετικές με την πολεμική περίοδο στην ταινία, όπως μια σειρά φωτογραφιών του Ρούζβελτ κλπ.
Η ταινία ήταν η δεύτερη του ζεύγους Μπόγκαρτ και Μπακόλ, ακολουθώντας το Η σειρήνα της Μαρτινίκα (To Have and Have Not, 1944), που είχε κάνει την Μπακόλ σταρ και είχε χαρίσει στο ζευγάρι μια θέση στην κινηματογραφική αιωνιότητα, που επρόκειτο να συνεχιστεί με το γάμο τους και τη συνεργασία τους και σε άλλες ταινίες όπως το Στη βοή της καταιγίδος (Key Largo, 1948) και Σκοτεινή διάβαση (The Dark Passage, 1947).
Δείτε ολόκληρη την ταινία παρακάτω
Δείτε το trailer παρακάτω
Πηγή εικόνας letterboxd.com