Le Mépris / Η Περιφρόνηση (1963)
7,4/10
- Έτος κυκλοφορίας: 1963
- Είδος: Δραματική
- Χώρα: Γαλλία
- Σκηνοθέτης: Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
- Πρωταγωνιστές: Μπριζίτ Μπαρντό, Μισέλ Πικολί, Φριτζ Λανγκ
- Διάρκεια ταινίας: 102′
Η ταινία “Περιφρόνηση / Le Mépris” του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, διαδραματίζεται σε τρεις πράξεις. Είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια “Το φάντασμα του μεσημεριού” (Il disprezzo). Παράλληλα αποτέλεσε έμπνευση μιας ολόκληρης γενιάς δημιουργών του κινηματογράφου. Το φιλμ είναι γυρισμένο στην Ιταλία με πρωταγωνιστές τη Μπριζίτ Μπαρντό, τον Μισέλ Πικολί και τον σκηνοθέτη Φριτζ Λανγκ. Ο τελευταίος πρέπει να σημειώσουμε ότι στην ταινία υποδύεται τον εαυτό του.
Πλοκή: Ο παραγωγός Τζέρεμι Πρόκος προσλαμβάνει τον γνωστό Αυστριακό σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ προκειμένου να μεταφέρει στον κινηματογράφο την Οδύσσεια του Ομήρου. Είναι όμως δυσαρεστημένος με την «καλλιτεχνική» προσέγγιση που ακολουθεί ο σκηνοθέτης. Έτσι προσλαμβάνει τον Πωλ Ζαβάλ (Μισέλ Πικολί), συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών και θεατρικών έργων, για να επεξεργαστεί το σενάριο. Η σύγκρουση μεταξύ καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικής απήχησης ακολουθεί μια παράλληλη πορεία με την προοδευτική αποξένωση του Πωλ από τη σύζυγο του Καμίλ (Μπριζίτ Μπαρντό), η οποία φαίνεται να ξεκινά από τη στιγμή που ο Πωλ αφήνει την Καμίλ μόνη με τον εκατομμυριούχο παραγωγό.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γραφτεί, η «Περιφρόνηση» είναι ίσως το μόνο φιλμ που ο Γκοντάρ έφτιαξε κατά παραγγελία. Συγκεκριμένα το φιλμ δημιουργήθηκε μετά από συνεννόηση με τον Αλμπέρτο Μοράβια, σε μυθιστόρημα του οποίου στηρίζεται το σενάριο. Αυτό σημαίνει πως ο Γκοντάρ δεν έχει εδώ μεγάλη άνεση για φορμαλιστικές καινοτομίες.
Ωστόσο, αν και η ιστορία της αποξένωσης του ζευγαριού υπάρχει στη νουβέλα του Μοράβια, ο Γκοντάρ ηθελημένα παραβάλει στοιχεία της προσωπικής του ζωής στα πρόσωπα και τις πράξεις των πρωταγωνιστών του. Σε μια πρώτη ανάγνωση της πλοκής οι χαρακτήρες του Πωλ, της Καμίλ και του Πρόκος αντιστοιχούν σε αυτούς του Οδυσσέα, της Πηνελόπης και του Ποσειδώνα.
Μια δεύτερη ματιά όμως αποκαλύπτει ότι θα μπορούσαν κάλλιστα οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες, να αντιστοιχούν στον ίδιο τον Γκοντάρ, τη σύζυγο του Άννα Καρίνα (για την οποία προόριζε αρχικά τον ρόλο της Καμίλ) και τον Τζόζεφ Ι. Λεβάιν, συμπαραγωγό του φιλμ.
Σε μια σκηνή μάλιστα της ταινίας η Μπαρντό φοράει μια μαύρη περούκα που την κάνει να μοιάζει πολύ με την Καρίνα. Ο Μισέλ Πικολί έχει επίσης μια κάποια ομοιότητα με τον πρώην σύζυγο και πυγμαλίωνα της Μπαρντό, τον σκηνοθέτη Ροζέ Βαντίμ.
Δείτε ολόκληρη την ταινία παρακάτω
Δείτε το trailer παρακάτω
Πηγή εικόνας θερινά σινεμά