
Bande à Part / Μια ξεχωριστή συμμορία (1964)


7,6/10
Υπόθεση
Μια νεαρή γυναίκα, η Οντίλ, (Άννα Καρίνα) ζει με την εύπορη θεία της στο Παρίσι. Στο πανεπιστήμιο που φοιτά, συναντά τον Φρανς (Σάμι Φρέι) και τον Άρθουρ (Κλοντ Μπρασέρ), δυο γοητευτικούς νεαρούς που συνεχώς φλερτάρουν μαζί της, και εκείνη τους αποκαλύπτει πως υπάρχει ένα μεγάλο ποσό, κρυμμένο στο σπίτι. Έτσι λοιπόν αυτή η απίθανη «συμμορία» αποφασίζει να κλέψει τα χρήματα, και να το σκάσει με προορισμό την περιπέτεια.
- Έτος:1964
- Χώρα: Γαλλία
- Είδος: Έγκλημα/ Δράμα/ Κωμωδία
- Γλώσσα: Ελληνικά
- Σκηνοθέτης: Ζαν – Λικ Γκοντάρ
- Διάρκεια: 95′
- Ηθοποιοί: Άννα Καρίνα, Σάμι Φρέι, Κλοντ Μπρασέρ
Ο Jean-Luc Godard, σε ρόλο συγγραφέα, σεναριογράφου και αφηγητή, παρουσιάζει μια ανάλαφρη, ρομαντική ταινία με θέμα την ληστεία και τις νεανικές σχέσεις. Γυρισμένη όμως με το μοναδικό σκηνοθετικό στυλ του, μέσα σε μόνο 25 ημέρες, καταφέρνει να γίνει μια ταινία-σταθμός στην ιστορία όχι μόνο του Γαλλικού Νέου Κύματος, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφο
Μια νεαρή γυναίκα, η Οντίλ, (Άννα Καρίνα) ζει με την εύπορη θεία της στο Παρίσι. Στο πανεπιστήμιο που φοιτά, συναντά τον Φρανς (Σάμι Φρέι) και τον Άρθουρ (Κλοντ Μπρασέρ), δυο γοητευτικούς νεαρούς που συνεχώς φλερτάρουν μαζί της, και εκείνη τους αποκαλύπτει πως υπάρχει ένα μεγάλο ποσό, κρυμμένο στο σπίτι. Έτσι λοιπόν αυτή η απίθανη «συμμορία» αποφασίζει να κλέψει τα χρήματα, και να το σκάσει με προορισμό την περιπέτεια.
Ο Γκοντάρ σκηνοθετεί με το γνωστό του μπρίο και την ιδιαίτερη ελευθεριότητα που διακρίνει τη σκηνοθεσία και τα σενάριά του. Ο ίδιος κρατά για τον εαυτό του το ρόλο του αφηγητή σε αυτήν την παράδοξη ερωτική ιστορία με τους τρεις κεντρικούς χαρακτήρες να αποτελούν ένα ερωτικό τρίγωνο με τον ανταγωνισμό ανάμεσα στους δύο άνδρες να υποβόσκει χωρίς όμως ποτέ να γίνεται φανερός.
Ενδιαφέρον έχει και η εξέλιξη της υπόθεσης με τις διάφορες ανατροπές που γίνονται στο φινάλε κατά τη διάρκεια μιας ληστείας που οι ληστές αποδεικνύονται κάτι παραπάνω από ερασιτέχνες.
Επίσης ο αποδομητικός σαρκασμός του Γκοντάρ εμφανίζεται στη φράση του Αρτίρ ο οποίος θέλοντας να δικαιολογήσει την άρνησή του να μάθει αγγλικά λέει πως «ο Φραντς λέει πως το μέλλον ανήκει στους Κινέζους και γι’ αυτό μαθαίνει κινέζικα». Και λίγο μετά όταν η Βικτωριά, η θεία της Οντίλ, λέει στην ανιψιά της πως σε δύο μέρες έχει να πάει σε μια δεξίωση… της αλβανικής πρεσβείας! Το αποδομητικόν του πράγματος μπορείτε να το δείτε αν αναλογιστείτε πως αυτά ο Γκοντάρ τα λέει το 1964, όταν η Κίνα και η Αλβανία δεν ήταν αυτό που είναι σήμερα, ανήκαν στο ίδιο μπλοκ ενώ ο Γκοντάρ φλέρταρε ιδεολογικά με τον μαοϊσμό!
Το αποθεωτικό σινεμά του Ζαν Λικ ξεδιπλώνεται σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια σε αυτό το αστραφτερό αριστούργημα. Το οποίο κρατάει σφιχτά μέσα του την πολιτική σκέψη και άποψη του δημιουργού του. Για τη διεκδίκηση της ίδιας της ζωής που για να το καταφέρουμε πρέπει να συγκρουστούμε με τις προκαθορισμένες αστικές μας συνήθειες, με τον ίδιο μας τον εαυτό. Να δούμε τη ζωή διαφορετικά, σαν πρόκληση για περιπέτεια.
Βέβαια δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στη γοητευτική σκηνή όπου οι τρεις πρωταγωνιστές χορεύουν μέσα σε ένα καφέ ενώ η φωνή του Ζαν Λικ Γκοντάρ σχολιάζει τις σκέψεις τους. Σκηνή η οποία, όπως και μερικές ακόμη στην ταινία, δεν παίζει κανέναν ρόλο στην εξέλιξη.
Η ταινία συμπεριλαμβάνεται στην Criterion List, και θεωρείται από πολλούς κριτικούς ως η καλύτερη και πιο προσιτή ταινία του Godard. Σκηνές της ταινίας έχουν εμπνεύσει δεκάδες σκηνοθέτες, ηθοποιούς και μουσικούς, οι οποίοι αποτίνουν φόρο τιμής στο ιδιοφυές αριστούργημα του Godard.
Δείτε την ταινία παρακάτω
Δείτε το trailer παρακάτω
Πηγή εικόνας summercinemas