Λάνα Τέρνερ: η πρώτη διάσημη σταρ του κινηματογράφου
Η Λάνα Τέρνερ (Lana Turner) γεννημένη στις 8 Φεβρουαρίου του 1921 ήταν Αμερικανίδα ηθοποιός του ραδιοφώνου, του κινηματογράφου, του θεάτρου και της τηλεόρασης. Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας της, η οποία κράτησε για περισσότερο από μισό αιώνα, έγινε γνωστή τόσο ως δραματική καλλιτέχνης, όσο και ως μοντέλο. Παράλληλα η προσωπική της ζωή υπήρξε πολυτάραχη. Στα μέσα της δεκαετίας του ’40 η Τέρνερ αναγνωρίζονταν ήδη ως μία από τις πλέον ακριβοπληρωμένες αλλά και πιο σκληρά εργαζόμενες γυναίκες στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως επίσης και σαν μια από τις μεγαλύτερες πρωταγωνίστριες της κινηματογραφικής εταιρείας «Metro Goldwyn Mayer», μια σταρ με ιδιαίτερη επιρροή στην κοινωνία της εποχής της.
Η ανακάλυψη της Λάνα Τέρνερ και τα πρώτα της βήματα στην υποκριτική
Η ιστορία της «ανακάλυψής» της μοιάζει ανατριχιαστική. Ο άγνωστος που την πλησίασε σε εκείνη την καφετέρια του Χόλιγουντ ήταν ο Μπίλι Γουίλκερσον, επιχειρηματίας, ιδιοκτήτης νυχτερινών. Ο Γουίλκερσον άφησε την κάρτα του. Ένας οικογενειακός φίλος είπε στην μητέρα της Τέρνερ ότι φαινόταν «νόμιμος». Εκείνη τότε τον κάλεσε και συναντήθηκαν. Ο Γουίλκερσον έφερε την Τέρνερ σε επαφή με έναν ατζέντη, τον Ζέπο Μαρξ. Λίγους μήνες αργότερα υπέγραψε συμβόλαιο με την εταιρεία «Warner Bros» και πρωταγωνίστησε στην πρώτη της ταινία με τίτλο « They Won’t Forget» (1937) σε σκηνοθεσία του Μέρβιν ΛεΡόι.
Το σκάνδαλο που στιγμάτισε τη ζωή της – Όταν η κόρη της μαχαίρωσε τον εραστή της
Η καλύτερη ταινία της πάντως ήταν το «Imitation of Life», η οποία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο. Η ηθοποιός ξεκίνησε τα γυρίσματα της ταινίας το καλοκαίρι του 1957, σε ηλικία 37 ετών, λίγους μόλις μήνες μετά το μεγαλύτερο σκάνδαλο σε μια ήδη σκανδαλώδη καριέρα.
Η κόρη της Τέρνερ, Σέριλ Κρέιν δολοφόνησε τον εραστή της μητέρας της και μαφιόζο Τζόνι Στομπανάτο κατά τη διάρκεια ενός καυγά στο σπίτι της ηθοποιού στο Μπέβερλι Χιλς. Η Σέριλι προστάτευε τη μητέρα της – ο θάνατος του Στομπανάτο κρίθηκε ως δικαιολογημένη ανθρωποκτονία. Παρ’ όλα αυτά, αυτή ήταν η πιο «μαύρη περίοδος» της ζωής της Τέρνερ και όπως ήταν αναμενόμενο, καλύφθηκε εξαντλητικά από τις εφημερίδες όλου του κόσμου. Ήταν μια περίοδος κατά την οποία η Τέρνερ και η κόρη της (όπως έγραψε η ίδια η ηθοποιός) έγιναν «στόχος αρρωστημένων αστείων, χυδαίων φημών και κακόβουλων εικασιών».
Απόπειρες αυτοκτονίας, αποβολές, διαλυμένες σχέσεις: Όλα τα είχε η ζωή της Λάνα Τέρνερ
Τα απομνημονεύματα της Τέρνερ του 1982 «Lana: The Lady, The Legend, The Truth», είναι εντυπωσιακά για τον ζωηρό, ξεκάθαρο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τόσο την απίθανη άνοδό της στο προσκήνιο όσο και τις συμφορές που τη βρήκαν: τις απόπειρες αυτοκτονίας, τις αποβολές, τις αμβλώσεις, τις διαλυμένες σχέσεις και, φυσικά, το σκάνδαλο Στομπανάτο.
Όταν ήταν παιδί, ο πατέρας της Τέρνερ δολοφονήθηκε από κακοποιούς αφότου κέρδισε ένα σημαντικό ποσό στον τζόγο (Σχεδίαζε να ξοδέψει τα χρήματα, τα οποία έκρυβε στην κάλτσα του, σε ένα ποδήλατο για εκείνη).
Η μελλοντική σταρ προερχόταν από ένα ταπεινό περιβάλλον στο Αϊντάχο, αλλά είναι γνωστό πως είχε ακριβά γούστα. Όταν άρχισε να βγάζει χρήματα από την καριέρα της ως ηθοποιός, ξόδεψε μεγάλο μέρος τους σε παπούτσια. «Κάποτε τα μέτρησα και είχα 698 ζευγάρια» θυμόταν.
Οι 7 γάμοι
Μαζί με τη συλλογή υποδημάτων, η Τέρνερ έκανε και συλλογή συζύγων. Είχε ένα καταστροφικό ρεκόρ με τους άνδρες, παντρεύτηκε επτά φορές. «Υπάρχει κάτι γελοίο σε μια γυναίκα που παντρεύεται επτά συζύγους. Σαν να είχε ψάξει στα συρτάρια του ανδρισμού και να είχε βρει επτά νάνους» σχολίασε ο συγγραφέας Τζον Απντάικ στο «Legendary Lana», ένα δοκίμιο για την ηθοποιό στο New Yorker το 1996.
Και η Τέρνερ φαίνεται να συμφωνούσε: «Περίμενα να έχω έναν σύζυγο και πέντε μωρά. Αντ’ αυτού, είχα επτά συζύγους και ένα ζωντανό μωρό» έγραψε στην αυτοβιογραφία της. Αυτοί λοιπόν, οι σύζυγοι της συμπεριφέρονταν άσχημα, την ξεζούμιζαν οικονομικά και την απατούσαν. Οι περισσότεροι από αυτούς, όπως αποκάλυψε η ίδια, με τη συνήθη αφοπλιστική ειλικρίνειά της, ήταν άθλιοι εραστές.
Οι κριτικοί κινηματογράφου ήταν αδίστακτοι με την Λάνα Τέρνερ
Κι αν οι σύζυγοι της συμπεριφέρονταν άσχημα, το ίδιο έκαναν και οι κριτικοί. Πολλοί ήταν ανοιχτά σεξιστές στον τρόπο με τον οποίο κατέκριναν την Τέρνερ. Στο βιογραφικό λεξικό του για τον κινηματογράφο, ο Ντέιβιντ Τόμσον, την συνέκρινε με μια σερβιτόρα μιας μικρής πόλης… έτοιμη να την μαζέψει ένας πωλητής οδοντόβουρτσας». Ο κριτικός κινηματογράφου Ντέιβιντ Σίπμαν, στο βιβλίο του «The Great Movie Stars», έγραψε ότι «ακόμη και οι θαυμαστές της θα παραδεχόντουσαν ότι δεν μπορούσε καν να υποκριθεί όπως θα έπρεπε».
Αυτοί οι κριτικοί έβλεπαν τις ερμηνείες της μέσα από το πρίσμα της ιδιωτικής της ζωής. Η Λάνα Τέρνερ ήταν το αντίστοιχο του Χόλιγουντ με σύγχρονες μορφές όπως η Μπρίτνεϊ Σπίαρς και η Τζένιφερ Λόπεζ. Ήταν εργατική, οικονομική και δεν την έπαιρνε κανείς στα σοβαρά. Οι κριτικοί έγραφαν περισσότερο για τις καμπύλες της παρά για τις υποκριτικές της ικανότητες. Και οι αρθρογράφοι κουτσομπολιών, «είχαν μια σπουδαία μέρα» όπως το έθεσε η ίδια, με την ιδιωτική της ζωή.
Η σκληρή πραγματικότητα των κινηματογραφικών στούντιο την εποχή εκείνη
Η αφήγηση της Τέρνερ για την εποχή της στην MGM είναι αποκαλυπτική. Το στούντιο ήταν αδίστακτο. Έγραψε για την σεξουαλική κακοποίηση νεαρών στάρλετ, τις οποίες «περιφέρανε στα γραφεία διευθυντών», αλλά ποτέ δεν τους έδιναν ουσιαστικούς ρόλους. Ως προστατευόμενη του Ληρόι, βέβαια, της φερόταν με περισσότερο σεβασμό. Το στούντιο εξάλλου, εκτιμούσε τα μεγάλα αστέρια και εκείνη ήταν μία από την ελίτ.
Παρ’ όλα αυτά, η δουλειά ήταν εξαντλητική και οι άνδρες σκηνοθέτες μπορούσαν να γίνουν βίαιοι. Όταν κάποτε καθυστέρησε τα γυρίσματα μιας ταινίας το 1941 επειδή δεν μπορούσε να κλάψει όταν της έλεγαν, ο σκηνοθέτης Βίκτορ Φλέμινγκ θύμωσε τόσο πολύ, που άρπαξε το χέρι της Τέρνερ, το έστριψε απότομα και το κράτησε πίσω από την πλάτη της μέχρι που «τα δάκρυα κύλησαν στο πρόσωπό μου».
Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η εξήγησή της για το γιατί φορούσε τόσο μακριά γάντια όταν γύριζε το μιούζικαλ The Merry Widow του 1952. «Τα γυρίσματα ξεκίνησαν μόλις λίγες ημέρες μετά την απόπειρα αυτοκτονίας μου και οι κομμένοι μου καρποί έπρεπε να είναι δεμένοι για το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων» εξηγεί με τον συνήθη τρόπο της, σαν να επρόκειτο για ένα τυπικό φαινόμενο στα κινηματογραφικά πλατό της εποχής.
Παρά τις δοκιμασίες, η Λάνα Τέρνερ κατάφερνε πάντα να στέκεται ξανά στα πόδια της
Στα μέσα της δεκαετίας του ‘50 η MGM έλυσε το συμβόλαιό της. Είχε αρχίσει να δείχνει αναχρονιστική, μια φιγούρα από άλλη εποχή. Η χρυσή εποχή των στούντιο είχε τελειώσει – η τηλεόραση έκλεβε το κοινό από τους κινηματογράφους. Σε αυτό το σημείο ήταν που υποδύθηκε την φαινομενικά αξιοσέβαστη μητέρα με το σκοτεινό παρελθόν στη μεταφορά του Peyton Place στη μεγάλη οθόνη (1957), την ταινία που της χάρισε μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. Η ταινία βρισκόταν ακόμη σε κυκλοφορία όταν έγινε η δολοφονία Στομπανάτο και οι πωλήσεις εισιτηρίων εκτοξεύτηκαν. Η δημοτικότητά της αντί να μειωθεί αυξήθηκε ως αποτέλεσμα του σκανδάλου.
Η τελευταία εμφάνιση της Λάνας Τέρνερ στο σινεμά καταγράφηκε το 1980 ενώ δύο χρόνια αργότερα συμμετείχε στην τηλεοπτική σειρά «Falcon Crest» ως guest star. Το 1992 διαγνώσθηκε με καρκίνο του λάρυγγα, μια νόσο λόγω της οποίας έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών.
Εάν ζούσε σήμερα η σκληρή και ρεαλίστρια Λάνα Τέρνερ, τα social media και τα ταμπλόιντς θα είχαν λατρέψει την ανθεκτικότητά της. «Η ζωή μου ήταν μια σειρά από καταστάσεις έκτακτης ανάγκης» συνήθιζε να λέει, αλλά ποτέ δεν άφησε τίποτα να την ρίξει.
Πηγή: iefimerida.gr
Πηγή εικόνας https://tarahanks.com