Κάρι Γκραντ: ο λαμπερός και γοητευτικός σταρ του Χόλιγουντ
Ο Κάρι Γκραντ (Cary Grant), ο διασημότερος κινηματογραφικός αστέρας του Χόλιγουντ, όσα χρόνια και αν περάσουν και όσα ειπωθούν ή γραφτούν γι’ αυτόν μετά τον θάνατό του, όσες φήμες ή πραγματικά γεγονότα από τη δύσκολη ζωή του να διαχυθούν, θα παραμείνει ως ένας από τους κορυφαίους πρωταγωνιστές, που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών και υπηρέτησε όλα τα κινηματογραφικά είδη: από την σκρούμπολ κωμωδία, το δράμα, το μελόδραμα και το μυστήριο, μέχρι το θρίλερ και τις πολεμικές περιπέτειες.
Με αφορμή τη συμπλήρωση των 120 χρόνων από τη γέννησή του (18 Ιανουαρίου 1904) είναι μια ευκαιρία να εξετάσουμε το “φαινόμενο Κάρι Γκραντ” και να εισχωρήσουμε στη σκοτεινή πλευρά της πολυτάραχης ζωής του και βεβαίως να θυμηθούμε τις σημαντικότερες στιγμές του στον κινηματογράφο.
Το ταπεινό Μπρίστολ και τα παιδικά τραύματα
Ο Άρτσιμπαλντ Λιτς, όπως ήταν το κανονικό όνομα του Κάρι Γκραντ, εν αντιθέσει με τη γενικότερη πεποίθηση ότι γεννήθηκε σε κάποια ηλιόλουστη παραλιακή πόλη της Καλιφόρνιας, θα δει το πρώτο συννεφιασμένο φως στο Χόρτφιλντ του Μπρίστολ στην Αγγλία. Γονείς του ήταν ο Ιλάια Τζέιμς Λιτς, ένας φτωχός αλκοολικός σιδερωτής σε ένα ραφείο και η Έλσα Μαρία Κινγκντον, μια γυναίκα με τεράστια ψυχολογικά προβλήματα, ίσως και από το γεγονός ότι έχασε ένα παιδί πριν από τη γέννηση του Κάρι Γκραντ. Ο πατέρας του την έκλεισε σε κάποιο ψυχιατρικό ίδρυμα από νωρίς, ενώ ο Γκραντ έμαθε την αλήθεια για τη μάνα του όταν ήταν τουλάχιστον 30 χρόνων και ενώ ήταν για χρόνια έγκλειστη σε ίδρυμα, όπου και τη συνάντησε. Ο Γκραντ, ήταν ένα παραμελημένο παιδί, που πέρασε πολύ δύσκολα χρόνια, τα οποία τον πλήγωσαν, όπως φαίνεται, ανεπανόρθωτα, καθώς στην υπόλοιπη ζωή του προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές των τρυφερών του χρόνων.
Στην εφηβική του ηλικία εγκατέλειψε το σχολείο – για την ακρίβεια τον έδιωξαν κακήν κακώς – βρίσκοντας διέξοδο στα λαϊκά και ανυπόληπτα μιούζικ χολ του Μπρίστολ, ενώ σύντομα βρήκε δουλειά σαν κομπάρσος σε ένα μπουλούκι ακροβατών, το οποίο ταξίδεψε στην Αμερική. Εκεί θα παίξει σε θέατρα τρίτης κατηγορίας, αλλά ο νεαρός Γκραντ θα βρει το κουράγιο να μείνει στις ΗΠΑ, παρότι ο θίασος επέστρεψε στην Αγγλία.
Οι δαίμονες, το LSD και η λαμπερή πρόσοψη
Στην αρχή και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, θα αρχίσει να παίζει σε δεύτερης κατηγορίας φιλμάκια στη Νέα Υόρκη, ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει στη Μέκκα του σινεμά, στο Χόλιγουντ, όπου και άλλαξε το όνομά του σε Κάρι Γκραντ. Μεταμφιέστηκε σε ένα απαράμιλλο δείγμα αρρενωπής γοητείας, ενώ ουσιαστικά εφηύρε έναν χαρακτήρα που θα κατακτούσε τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Κάτω από την εξωτερική νωχελική αριστοκρατική πρόσοψη τού σταρ θα έκρυβε για πάντα τους προσωπικούς του δαίμονες, το μόνιμο άγχος, την ανάγκη για ψυχοθεραπείες, τις αυτοκτονικές τάσεις, αλλά και τη χρήση του LSD, που έκανε με επίβλεψη και όπως έλεγε τον βοήθησε να απαλύνει τα ψυχικά τραύματά του, τον ηρεμούσε, του έδινε τη δύναμη να εμφανίζεται ως ο ανυπέρβλητος σταρ. Ωστόσο, οι ανασφάλειες που είχε ήταν αξεπέραστες και αυτές φάνηκαν ακόμη και στους πέντε γάμους του, που έληξαν πρόωρα. Παντρεύτηκε την ηθοποιό Βιρτζίνια Τσέριλ (1934-1935), την κοσμική Μπάρμπαρα Χάτον (1942-1945), την ηθοποιό Μπέτσι Ντρέικ (1949-1962), την ηθοποιό Ντάιαν Κάνον (1965-1968), με την οποία απέκτησε και μια κόρη, την Τζένιφερ Γκραντ και την Μπάρμπαρα Χάρις το 1981 μέχρι το θάνατό του.
Σκρούμπολ κωμωδίες και Κάθριν Χέπμπορν
Την δεκαετία του ’30, ο Κάρι Γκραντ θα κάνει τα πρώτα χρόνια κάποιες επιτυχίες σε κωμωδίες του Μπρόντγουεϊ, οι οποίες θα του δώσουν την ώθηση για το Χόλιγουντ, όπου υπέγραψε συμβόλαιο στην Paramount, με την οποία θα γυρίσει μία σειρά από σχετικά αδιάφορες ταινίες. Το 1937 θα μετακινηθεί στην Columbia, όπου θα καταγράψει απίστευτες επιτυχίες στο δημοφιλές είδος της σκρούμπολ κωμωδίας.
Ταινίες όπως «Η Γυναίκα και η Λεοπάρδαλη», «Μαζί σου Για Πάντα» και «Κοινωνικά Σκάνδαλα», έχοντας δίπλα του την Κάθριν Χέπμπορν. Στα τέλη της δεκαετίας θα γυρίσει υπό την καθοδήγηση του Χάουαρντ Χοκς την κωμωδία «Ξαναπαντρεύομαι τη Γυναίκα μου», ενώ συναγωνίζεται τους ήδη καθιερωμένους σταρ της εποχής Γκάρι Κούπερ και Κλαρκ Γκέιμπλ. Ο Γκραντ πλέον γνώριζε μόνο επιτυχίες, ακόμη και σε ταινίες, που νόμιζε ότι δεν τα πήγε και πολύ καλά, όπως στην ξεκαρδιστική κωμωδία του Φρανκ Κάπρα «Αρσενικό και Παλιά Δαντέλα».
Η φιλία με τον «καουμπόι»
Είναι όμως και η εποχή που θα ξεφυτρώσει ακόμη ένα σκάνδαλο για τον Κάρι Γκραντ και αφορά τη φιλική του και όχι μόνο σχέση με τον σκληρό καουμπόι του σινεμά Ράντολφ Σκοτ. Μια υπόθεση που δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη και μετά 80 χρόνια και απλώς σέρνεται όπως οι αγριάδες στους ανθισμένους κήπους. Πάντως, η πραγματικότητα μπορεί να είναι αρκετά απλή, για δυο νέους με τεράστια φήμη που ήταν φίλοι και ζούσαν τον μύθο τους στα άκρα. Πράγματι, ήταν στενοί φίλοι από τη δεκαετία του ’30 και μοιραζόντουσαν για πάνω από δέκα χρόνια το περίφημο σπίτι στο Μαλιμπού -γνωστό και ως Bachelor Hall, μέχρι το 1944, όταν αποφάσισαν να σταματήσουν να ζουν μαζί, παρότι η φιλία τους διατηρήθηκε μέχρι τον θάνατο του Γκραντ.
Ο αγαπημένος του Χίτσκοκ
Το 1941 θα ξεκινήσει τη μακρά συνεργασία του με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, πρωταγωνιστώντας στις «Υποψίες», έχοντας δίπλα του την Τζόαν Φοντέιν, ενώ το 1946 θα παίξει στην «Υπόθεση Νοτόριους», όπου θα κάνει μία θαυμαστή ερμηνεία, αν και η συμπρωταγωνίστριά του Ίνγκριντ Μπέργκμαν είναι κάτι παραπάνω από εκπληκτική και ερωτική όσο ποτέ. Το 1955 θα σκιάσει με την μορφή του ακόμη και την Γκρέις Κέλι στο πιο ευχάριστο θρίλερ του Χίτσκοκ «Το Κυνήγι του Κλέφτη», που διαδραματίζεται στη γαλλική Ριβιέρα, ενώ στο αξέχαστο θρίλερ «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» το 1959 θα κάνει μία εμβληματική ερμηνεία, για τον κινηματογραφικό του θρύλο. Η αλήθεια είναι ότι ο Κάρι Γκραντ ήταν ο αγαπημένος ηθοποιός του Χίτσκοκ – αν και θεωρούσε ως καλύτερο και αποτελεσματικότερο ηθοποιό τον Τζέιμς Στιούαρτ – και αυτό δεν το έκρυψε ποτέ ο ιδιόρρυθμος σκηνοθέτης, που περιφρονούσε τους ηθοποιούς του Χόλιγουντ.
Αστεροειδής
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 θα απομακρυνθεί από τα κινηματογραφικά πλατό, μπαίνοντας στο επιχειρηματικό γήπεδο, το οποίο του απέφερε ακόμη περισσότερα εκατομμύρια. Το 1970, θα του απονεμηθεί το μοναδικό Όσκαρ, το γνωστό και ως της παρηγοριάς, για την προσφορά του στον κινηματογράφο, ενώ το 1986 μια εγκεφαλική αιμορραγία θα τον στείλει στον ουρανό, όπου άνηκε, για να συναντήσει τον αστεροειδή 9342, στον οποίο έδωσαν το όνομά του.
Για τρεις δεκαετίες περίπου, ο Γκραντ δούλεψε τους ρόλους με όπλο αυτή την ξεχωριστή, προσωπική χάρη και γοητεία. Η επιρροή του ήταν τόσο σημαντική ώστε να θεωρείται πρότυπο για πολλούς άνδρες της εποχής του. Κάποτε μάλιστα δήλωσε ειρωνευόμενος «Όλοι θέλουν να γίνουν Κάρι Γκραντ. Ακόμα κι εγώ θέλω να γίνω Κάρι Γκραντ».
Πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ