Άλφρεντ Χίτσκοκ (1899-1980)
Διεθνώς αναγνωρισμένος ο Άλφρεντ Χίτσκοκ (Alfred Hitchcock) είναι ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς του θρίλερ και ο πρώτος σούπερ σταρ σκηνοθέτης, χάρη στις χαρακτηριστικές εμφανίσεις του και τις κωμικές εισαγωγές του στις δημοφιλείς τηλεοπτικές του σειρές. Αυτό το μοναδικό μείγμα σασπένς, χιούμορ, σεξ και βίας βρήκε άπειρους μιμητές.
Ξεκίνησε ως σχεδιαστής τίτλων το 1919, σκηνοθέτησε την πρώτη βουβή του ταινία το 1925 (The Pleasure Garden) κι έκανε το πρώτο χιτσκοκικό θρίλερ το 1927 (The Lodger). Η ταινία «Blackmail» (1928) ήταν η πρώτη ομιλούσα στην Βρετανία και στην διάρκεια της δεκαετίας του ’30 , ο Χίτσκοκ έβαλε λίγο από το ταλέντο του σε μια σειρά από εντυπωσιακές ταινίες: The Man Who Knew Too Much (1934), The 39 Steps (1935), The Lady Vanishes (1938).
Ο Χίτσκοκ αναζητώντας μεγαλύτερους προϋπολογισμούς, σταρ και αγορές, πηγαίνει στο Χόλιγουντ και συνεργάζεται με τον παραγωγό Ντέιβιντ Ο’ Σέλζνικ στο ιδιότυπο ρομάντζο Rebecca (1940) που πήρε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Πιο κλασική ήταν η παρανοϊκή ταινία Suspicion (1941) με τον αγαπημένο του ηθοποιό Κάρι Γκραντ και το Shadow of a Doupt (1943) που σύμφωνα με τον ίδιο ήταν η αγαπημένη του ταινία.
Έβαλε ψυχολογικές μελέτες σε περιτύλιγμα θρίλερ με το Spellbound , το Notorious και το Under Capricorn, όλα με πρωταγωνίστρια την πολυαγαπημένη του Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Έθεσε στον εαυτό του τεχνικά “παζλ”: ένα μόνο σκηνικό στο Lifeboat (1944), δεκάλεπτη λήψη στο The Rope (1948), και 3D στο Dial M for Murder (1954).
Στην δεκαετία του ‘ 50 το έργο του ήταν θαυμαστό: Strangers on a Train (1951), Rear Window (1954), Vertigo (1958), North by Northwest (1959). Καμία όμως απ’ αυτές τις ταινίες δεν προετοίμασε τον κόσμο για το απόλυτο θρίλερ το Phycho, που έβαλε τον κινηματογράφο σε ατελείωτα ρίγη βίας.
Μετά την καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία του Phycho άρχισε να σκηνοθετεί ταινίες όλο και πιο αραιά. Από το 1977 μέχρι και το θάνατό του, δούλευε πάνω στη δημιουργία ενός φιλμ με τίτλο The Short Night. Μετά το θάνατό του, ο σεναριογράφος Ντέιβιντ Φρίμαν εξέδωσε την τελική εκδοχή του σεναρίου.
Προτάθηκε πέντε φορές για Όσκαρ σκηνοθεσίας, το 1941 (Rebecca), το 1944 (Lifeboat), το 1946 (Spellbound), το 1955 (Rear Window) και το 1961 (Psycho), αλλά δεν το κέρδισε ποτέ.
Το 1980 η βασίλισσα Ελισάβετ της Αγγλίας τον έχρισε Ιππότη του Στέμματος. Την ίδια χρονιά, ο σερ Άλφρεντ Χίτσκοκ πέθανε (χρόνια προβλήματα με την καρδιά και το ήπαρ του) στο Μπελ Ερ της Καλιφόρνιας.
Έξι πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τον Alfred Hitchcock
- Ο Χίτσκοκ, προτιμούσε πάντα τις ξανθές πρωταγωνίστριες. Οι πιο διάσημες ηθοποιοί που σκηνοθέτησε ήταν η Τζόαν Φοντέιν, η Ίνγκριντ Μπέργκμαν, η Μάρλεν Ντίτριχ, η Γκρέις Κέλι, η Κιμ Νόβακ, η Τζάνετ Λι, η Ντόρις Ντέι, η Εύα Μαρί Σέιντ, η Βέρα Μάιλς και η Τίπι Χέντρεν. Στις περισσότερες ταινίες του πάντως έχουν συμμετάσχει και οι διασημότεροι άρρενες ηθοποιοί της εποχής: Τσαρλς Λότον, Λόρενς Ολίβιε, Τζέιμς Στιούαρτ, Κάρι Γκραντ, Κλοντ Ρέινς, Γκρέγκορι Πεκ, Χένρι Φόντα, Σον Κόνερι, Μοντγκόμερι Κλιφτ και Πολ Νιούμαν.
- Όταν ο Χίτσκοκ δεν πρόλαβε να αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου Οι Διαβολογυναίκες, που μετέφερε στον κινηματογράφο ο Ανρί-Ζωρζ Κλουζό το 1955, ζήτησε από τους συγγραφείς, τον Πιερ Μπουαλό και τον Τομά Ναρσεζεράκ, να του γράψουν ένα διήγημα αποκλειστικά για αυτόν. Το αποτέλεσμα ήταν το βιβλίο From Among the Dead, το οποίο γυρίστηκε με τον τίτλο Vertigo (Δεσμώτης του Ιλίγγου).
- Ο Χίτσκοκ συχνά δήλωνε ότι η αγαπημένη του ταινία ήταν Το Χέρι που Σκοτώνει (Shadow of a Doubt) και ότι ο Λουίς Μπουνιουέλ ήταν ο καλύτερος σκηνοθέτης όλων των εποχών. Επίσης, ο ίδιος θεωρούσε ότι η πρώτη του ταινία αληθινά ήταν ο Ένοικος.
- Ο διάσημος ζωγράφος Σαλβαδόρ Νταλί συμμετείχε στους σχεδιασμούς της σεκάνς του ονείρου που βλέπει ο Γκρέγκορι Πεκ στην ταινία Νύχτα Αγωνίας.
- Η πρώτη έγχρωμη ταινία του ήταν Ο Βρόχος (Rope) το 1948, η οποία επίσης θεωρείται πειραματική και πρωτοποριακή επειδή είναι γυρισμένη εξ ολοκλήρου με μία κάμερα και χωρίς κανένα μοντάζ.
- Τέλος, αξίζει να επισημάνουμε πως χαρακτηριστικό σε όλες σχεδόν τις ταινίες του Χίτσκοκ, είναι η εμφάνιση που κάνει ο ίδιος σε ρόλους κομπάρσου. Ο όρος στα αγγλικά ονομάζεται cameo appearence (=σύντομο πέρασμα).